Je bent hier:

Menu

Nieuws van de trainers

Reflecterend hesje tijdens training buiten de baan

Het is druk op de baan en binnenkort zal de binnenbaan weer onder water staan zodat we alleen de buitenbaan kunnen gebruiken. Het zal dus weer regelmatig voorkomen dat er buiten het terrein op bijvoorbeeld het viaduct of het industrieterrein getraind wordt.
Om dit veilig te kunnen doen vragen wij alle leden tijdens deze donkere wintermaanden weer een reflecterend hesje mee te nemen naar de training. Op deze manier zorgen we er voor dat we als Dijkrunners zichtbaar en veilig kunnen trainen.

Koelen?

Slim koelen bij sporten in de warmte
Een deel van de voetbalwedstrijden bij de WK in Braziliƫ vond plaats in de grote hitte.
Door slim te koelen kunnen de prestaties van de spelers bevorderen. Dit geldt natuurlijk ook voor andere soorten sporten in de hitte.De hockey dames hebben in 2008 goud gewonnen op de olympische spelen dankzij een ijsbad na iedere wedstrijd. Het was zo warm dat sommige speelsters een uur na de wedstrijd nog een hartslag van 180 bpm hadden. Door het ijsbad waren ze sneller fit dan hun concurrenten. https://www.youtube.com/­watch?feature=player_embedded&v=A9fwSfle5bo
Wat zijn de mogelijke gevolgen van sporten in grote warmte?
Het samentrekken van een spier leidt niet alleen tot beweging, maar ook tot warmte. Hierdoor neemt de lichaamstemperatuur van de sporters toe tijdens inspanning. Bij extreme weersomstandigheden (zoals hoge temperatuur of luchtvochtigheid) zijn de mogelijkheden tot warmteafgifte (zoals zweten) beperkt. Daardoor stijgt de lichaamstemperatuur sneller en bereikt het lichaam een hogere kerntemperatuur. Een snelle toename van de kerntemperatuur knaagt aan de sportprestatie en kan het verschil maken tussen winst en verlies. Bij de kerntemperaturen boven de 40 graden is er sprake van oververhitting en kunnen medische problemen optreden. Boven de kerntemperatuur van 42 graden kan een sporter zelfs overlijden.

Koelmethodes
Een recent onderzoek uitgevoerd op het UMC Radboud heeft alle mogelijke koelmethoden met elkaar vergeleken en toont aan dat een combinatie van cool packs en een waterbad het beste werkt als je voorafgaand aan de wedstrijd wilt koelen. Tijdens inspanning of tijdens de rust werkt een ijsvest voor maximale prestatie verbetering en het drinken van koud water is daarbij ook een goede keus omdat het vochtverlies van sporters aangevuld moet worden.

Bron: Thijs Eijsvolgels

Ziekte melden bij de trainers!

Het is voor de meeste mensen natuurlijk gezond om af en toe lekker te sporten. Maar soms schuilt er ook een gevaar in. Het komt wel eens voor dat een sporter tijdens de training onwel wordt. Soms komt dat geheel onverwachts maar vaak blijkt er al sprake te zijn van een ziektegeschiedenis of chronische ziekte. We gaan er van uit dat sporters in dat geval met hun arts overleggen over inspanning.

Onze trainers begeleiden u bij een verantwoorde sport beoefening. Om op de juiste manier te kunnen reageren is het belangrijk voor de trainers om op de hoogte te zijn van ziektes waar sporten invloed op kan hebben. Daarnaast kunt u met de trainers overleggen over aanpassingen in de training.
Ook wanneer u griep heeft of andere klachten verzoeken we u om met uw trainer te overleggen. De trainers worden geacht gevoelige informatie vertrouwelijk te behandelen.

Sporten bij de Dijkrunners doet u geheel voor eigen risico. Hardloopvereniging de Dijkrunners is niet aansprakelijk voor gezondheidsproblemen, blessures of letsel ten gevolge van sportbeoefening tijdens sportactiviteiten georganiseerd door de vereniging.

Sporten en griep. Wat te doen? (Jan Derk Romein)

Trainen met griep of koorts onder de leden is gevaarlijk. Het immuunsysteem is verzwakt en het lichaam heeft alle energie nodig om te herstellen. De sporter loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht komt in de hartspier, met als gevolg een myocarditis (een ontsteking van de hartspier). Rust nemen dus niet trainen. Ook nadat de sporter zich weer beter voelt, heeft het lichaam een aantal dagen rust nodig om verder te herstellen. De basisregel luidt dat de sporter het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet sporten. Wie 4 dagen koorts heeft gehad mag pas na 8 dagen weer beginnen met trainen.
Verkoudheid
Anders dan bij griep, kun je met verkoudheid(dus zonder koorts) wel door trainen. Er is een ezelbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: de NEK check. Zijn ziekteverschijnselen uitsluitend boven de NEK gelokaliseerd(zoals verkoudheid, oorpijn keelpijn en geen koorts) dan is sporten toegestaan, maar doe dat de eerste 2 tot 3 dagen wel op een lager pitje. Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de NEK gelokaliseerd zijn zoals hoesten, kortademigheid, spierpijn in armen en benen en dergelijke, koorts(minder dan 38 graden), dan is het advies om niet te sporten. Het idee dat je door sporten de ziekte er uit kan zweten is een fabeltje.

Bron:sportzorg
Logon
 Je bent hier: